Tarikh / Hari : 5hb November 2012 / Isnin
Kelas : 2
Berlian
Bilangan murid : 24 orang
Tema : Sains
Hayat
Tajuk : Haiwan
Masa : 60
minit ( 7:40 pagi – 8:40 pagi )
Standard Kandungan : 2.3 Memahami tumbesaran haiwan
Standard Pembelajaran : 2.3.1 Mengenal pasti cara haiwan
membiak
a)
Bertelur b) Beranak
2.3.2 Mengelaskan haiwan berdasarkan
cara pembiakan.
2.3.6 Menjelaskan pemerhatian melalui
lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
Alat Bantu Mengajar :
a)
Gambar-gambar
haiwan
b)
Jadual
pembiakan haiwan
c)
Tayangan
dari “youtube”
d)
Kertas
tugasan
e)
Perisian
Pemprosesan Persembahan
(MS PowerPoint)
(MS PowerPoint)
f)
Laman
sesawang “Google Image”
Pengetahuan Sedia Ada Murid :
1.
Murid
mengetahui bahawa haiwan boleh melahirkan anak
secara beranak dan bertelur.
secara beranak dan bertelur.
2.
Murid
tahu bahawa cara pembiakan katak adalah
secara bertelur dan cara pembiakan kucing adalah secara beranak.
secara bertelur dan cara pembiakan kucing adalah secara beranak.
Fasa / Masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
Tayangan
gambar haiwan dari MS PowerPoint.
|
Guru
1.
Menayangkan
beberapa keping gambar haiwan bersama dengan anaknya menggunakan perisian MS
PowerPoint.
2.
Bertanyakan
nama setiap haiwan yang ditayangkan.
Murid
1.
Melihat
dengan teliti setiap gambar yang ditayangkan.
2.
Menyenaraikan
nama-nama haiwan mengikut gambar (harimau, ular, katak, ikan paus, kucing,
platipus, tikus, ikan lumba-lumba, ikan emas, penguin, burung helang, ayam,
buaya, rama-rama dan siput babi.
|
KPS
a).
Memerhati
Nilai
Murni
a.
Memberi
perhatian dan respon.
Strategi
Berpusatkan guru dan
bahan.
Pendekatan
Perbincangan dan soal
jawab
|
Pencetusan
Idea
(10
minit)
|
Permainan
Mencari
gambar tersembunyi dan padanan pasangan.
|
Guru
1. Sebelum bermulanya sesi p&p guru
terlebih dahulu menyembunyikan beberapa keping gambar haiwan dewasa dan
anaknya di dalam bilik makmal komputer.
2. Guru meminta murid-murid mencari
gambar-gambar yang telah disembunyikan.
3. Arahan
guru :
a. Seorang murid perlu mencari hanya
sekeping gambar sahaja.
b. Murid yang memegang gambar haiwan
dewasa berada di sebelah kanan makmal.
c. Murid yang memegang gambar anak
haiwan berada di sebelah kiri makmal.
d. Murid diminta untuk mencari pasangan
ibu dan anak haiwan yang betul.
4. Guru menerangkan tujuan aktiviti
dilakukan.
a. Setiap haiwan mempunyai cara
pembiakan yang berlainan.
b. Terdapat dua cara pembiakan haiwan
iaitu beranak dan bertelur.
c. Contoh haiwan yang beranak ialah
gajah dan contoh haiwan yang bertelur ialah ayam.
Murid
1. Mula mencari gambar-gambar yang
telah guru sembunyikan.
2. Murid yang memegang gambar haiwan
dewasa berada di kanan makmal.
3. Murid yang memegang gambar nakan
haiwan berada di sebelah kiri makmal.
4. Murid berpecah dari kumpulan untuk
mencari pasangan ibu dan anak yang betul.
5. Setelah mendapat pasangan yang betul,
murid duduk di tempat masing-masing bersama-sama dengan pasangan.
|
KPS
a).
Memerhati
b).
Berkomunikasi
Nilai
Murni
a. Sistematik
b. Bekerjasama
c. Yakin dan berdikari.
Strategi
Berpusatkan guru,murid
dan bahan.
Pendekatan
Inkuiri penemuan
|
Penstrukturan
Semula Idea
(20
minit)
|
Tayangan
video yang dimuat turun dari “youtube” tentang pembiakan haiwan.
|
Guru
1.
Bertanyakan
soalan kepada murid :
a. Berapakah cara pembiakan haiwan ?
b. Sebutkan cara pembiakan haiwan.
c. Berikan 3 contoh haiwan untuk setiap
cara pembiakan yang dinyatakan.
2.
Guru menayangkan video yang dimuat turun
dari “youtube” tentang pembiakan haiwan.
Murid
1. Menjawab setiap soalan yang
diberikan oleh guru:
a. Terdapat dua cara pembiakan haiwan.
b. Bertelur dan beranak.
c. Contoh haiwan yang bertelur ialah
ular,itik dan siput babi. Contoh haiwan yang beranak ialah gajah, lembu dan
kucing. (jawapan
mengikut pengetahuan murid)
2. Tekun menonton tayangan video dari
“youtube”.
|
KPS
a)
Memerhati
b)
Berkomunikasi
c)
Mentafsir
maklumat
Nilai
Murni
a)
Minat
dan bersifat ingin tahu
b)
Berfikiran
terbuka
Strategi
Berpusatkan bahan
Pendekatan
Perbincangan dan soal
jawab
|
Aplikasi
Idea
(20
minit)
|
Perbincangan
dan tugasan berkumpulan menggunakan perisian MS PowerPoint.
|
Guru
1. Menyerahkan tugasan berkumpulan kepada
murid.
a)
Kumpulan
1 bina satu jadual untuk mengelaskan haiwan-haiwan yang beranak dan bertelur
menggunakan perisian MS PowerPoint. Dalam jadual hanya perlu meletakkan
gambar haiwan sahaja. Gambar boleh dimuat turun dari “Google Image”
b)
Kumpulan
2 bina satu persembahan menggunakan MS PowerPoint tentang haiwan-haiwan yang
bertelur. Dalam persembahan perlu mempunyai gambar dan nama haiwan tersebut. Gambar
boleh dimuat turun dari “Google Image”
c)
Kumpulan
3 bina satu persembahan menggunakan MS PowerPoint tentang haiwan-haiwan yang
beranak. Dalam persembahan perlu mempunyai gambar dan nama haiwan tersebut.
Gambar boleh dimuat turun dari “Google Image”
Murid
1.
Mula
membentuk kumpulan yang telah ditetapkan.
2.
Perbincangan
membuat tugasan.
|
KPS
a)
Mengelas
b)
Memerhati
c)
Berkomunikasi
Nilai
Murni
a).
Jujur
dan tepat dalam merekod dan mengesahkan data.
b).
Menghargai
sumbangan sains dan teknologi.
c).
Bekerjasama
d).
Sistematik
Strategi
Berpusatkan murid
Pendekatan
Konstruktivisme dan
perbincangan
|
Penutup
(5
minit)
|
Pembentangan
hasil perbincangan.
|
Guru
Meminta wakil setiap
kumpulan membuat pembentangan hasil dari perbincangan.
Murid
Ketua dan penolong
kumpulan membuat pembentangan hasil dari perbincangan bersama semasa
menyiapkan tugasan.
|
KPS
a).
Mentafsir
maklumat
Nilai
Murni
a).Berani mencuba
b).Yakin dan berdikari
Strategi
Berpusatkan murid
Pendekatan
Perbincangan
|
wah, jelasnya!!
BalasPadamTerima kasih. Saya buat apa yang termampu sahaja.
BalasPadam